تصویر لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد

همیشه و در تمام دوره ها ،  انسانها به دنبال حذف و از بین بردن موهای زائد خود به طرق مختلفی همچون تیغ ها و داروهای موبر بوده اند.اما امروزه لیزر موهای زائد کار را برای بشر بسیار راحت کرده و در عرض چندین جلسه اثر دائمی گذاشته  و موهای ناخواسته را از بین می برد.
امروزه لیزر به عنوان بهترین، موثرترین و سریع ترین شیوه حذف موهای زائد جای خود را در سراسر دنیا باز کرده است.اشعه لیزر بدون اینکه به پوست آسیبی وارد کند ، جذب فولیکول مو شده و بدین طریق بطور همزمان صدها فولیکول مو تخریب می شوند.
امروز قصد داریم اساس رشد مو را به طور کامل برای شما بازگو کرده و در ادامه روند از بین بردن موهای ناخواسته بدن را برای شما تشریح کنیم.

فیلم آموزشی درباره  لیزر موهای زائد

در این فیلم بطور کامل در مورد از بین بردن موهای زائد و عوامل تاثیر گذار توسط متخصص کلینیک زیبایی دایموند قیطریه  توضیح کامل داده شده است:
[aparat id=”AafGD”]

کلیات

فولیکولهای موهای جنین انسان، در هفته بیست و دوم شکل می گیرند در این زمان بدن جنین دارای پنج میلیون فولیکول مو است. تعداد فولیکول های مو در طول عمر افزایش نمی یابند لذا بدن در این زمان دارای بیشترین فولیکول مو است. موها از ماه سوم یا چهارم پس از تولد شروع به رشد می کنند و برحسب جنس، نژاد و غیره شکلهای متفاوتی را به خود می گیرند.
ساختمان مو دارای دو ساختار جداگانه شامل فولیکول مو و ساقه مو است که بخشی از آن را در بیرون از پوست مشاهده می کنیم. فولیکول مو شامل تنه مو، محل اتصال عضله راست کننده مو، دهانه غده Sebaceous، bulb و bulgeمی باشد.
رنگدانه ملانین در bulb و احتمالا در bulge تولید و در بخش بالایی bulb و تنه مو تجمع می یابد. رنگ پوست و موی انسان به میزان ملانین آن بستگی دارد.

چرخه رشد مو

هر مو در بدن انسان مستقل از موهای مجاور خود یک چرخه رشد را می پیماید که شامل مراحل Anagen (رشد فعال)، Catagen (برگشت) و Telogen (استراحت) می باشد. طول هر مرحله از چرخه، همچنین طول کل چرخه، نسبت به محل مو در بدن و سن و جنس فرد متفاوت است. بطور مثال در پوست سر مرحله Anagen ممکن است تا سه سال به طول انجامد، مرحله Catagen معمولاً چند هفته و مرحله Telogen حدود ۱۰۰ روز است.
شایان ذکر است در شروع مرحله Anagen، فولیکول مو و bulb در سطحی ترین حالت خود نسبت به پوست قرار دارند و نسبت به درمانهای Hair reduction آسیب پذیری بسیار بالایی دارند.

تفاوت انواع مو

موهای بدن از کراتین، که در فولیکول مو تولید می شود، ساخته می شوند. کراتین یک پروتئین سخت است که به وفور در ناخن ها وجود دارد.موها، برحسب تجمع میزان کراتین و ملانین در آنها، بطور معمول دو نوع متفاوت به خود می گیرند:

  1. Vellus Hairs (موهای نازک، کم رنگ، نرم و کوتاه)
  2. Terminal Hairs (موهای ضخیم، پر از رنگدانه، سفت و بلند)

موهای Vellus معمولاً در کل نواحی بدن و در هر دو جنس پراکنده اند و در حفظ حرارت بدن موثرند. موهای Terminal معمولاً در نواحی سر، زیر بغل و تناسلی در هر دو جنس و در مردان در نواحی صورت، سینه، ران نیز موجود می باشند که از آن به موهای زائد نیز تعبیر می شود.

 موهای زائد بدن

منظور از موهای ناخواسته، رشد مو در شکل های غیر نرمال، نسبت به سن و جنس فرد، در نواحی مختلف بدن است. بطور مثال؛ رشد موهای Terminal در نواحی صورت، چانه، سینه و یا دست و پا در زنان.
هر چند تعریف فوق، شامل موهای شکل نرمال بدن، که بر حسب سن و جنس در نواحی مختلف بدن رشد می کنند، نمی شود. ولی با توجه به اینکه، بسیاری از مردم موهای شکل نرمال خود مانند موهای زیر بغل را نیز به عنوان موهای ناخواسته تلقی نموده و برای برداشتن آن اقدام می کنند. بنابراین به نظر می رسد لازم باشد مخاطبین لیزر موهای زائد را در دو گروه زیبایی و درمانی دسته بندی و درمان نمود:

گروه زیبایی:

کسانیکه خواهان حذف موهای شکل نرمال خود به روشهای راحت تر، طولانی تر و موثرتر، به منظور راحتی و زیباتر شدن هستند. اقدام درمانی در مورد این گروه شامل برداشتن موهای مورد نظر با رعایت دستورالعمل ها و پروتکل های مربوطه است.

گروه درمانی:

کسانیکه دچار رشد موهای ناخواسته (غیر نرمال نسبت به سن و جنس خود) در نواحی مختلف بدن بوده و خواهان حذف آنها هستند(hirsutism). در مورد این گروه در مرحله اول باید اقدام به معاینات، آزمایشات و بررسی های کلینیکی لازم به منظور تشخیص بیماریهای احتمالی مانند تخمدان کیستیک نمود و سپس ضمن لیزر موهای زائد مورد نظر، در صورت لزوم نسبت به درمان بیماری قدام نمود.

لیزر کل بدن شامل چه قسمتهایی است؟

نواحی که در بدن انسان می توان لیزر کرد و در واقع در لیزر فول بادی نیز کاملا تمام این مناطق را شامل می شود بقرار زیر می باشد:

مناطق لیزر فول بادی در خانمها :

  • رانها
  • دستها
  • پاها
  • صورت
  • زیر بغل
  • بازوها
  • ساق پا
  • خط شکم
  • دور ناف
  • ناحیه بیکینی یا تناسلی
  • واژن
  • روی باسن
  • دور سینه

مناطق لیزر کل بدن آقایان:

نکات مهم درباره  لیزر موهای زائد

–     در بسیاری از موارد موهای زائد علل نژادی و خانوادگی دارند بطور مثال آسیاسی ها و سیاه پوستان استعداد بیشتری در رشد موهای زائد نسبت به سفید پوستان دارند و یا زنان نژاد مدیترانه ای و خاورمیانه استعداد بیشتری نسبت به زنان اسکاندیناوی دارند.در مطلب لیزر موهای زائد بدن  به این مطلب بطور کامل پرداخته شده است.

–     تغییرات هورمونی مربوط به دوره های مختلف زندگی می تواند عامل تجربه رشد موهای زائد برای برخی افراد باشد. مانند؛ زمان بلوغ، حاملگی و زایمان، یائسگی و غیره.

–     با بالا رفتن سن در زنان، آندروژن بیشتری در بدن آنها ترشح می شود. لذا می تواند موجب ظهور موهای Terminal در چانه، لب بالایی و گردن آنها گردد.

–     چربی آندروژن را در داخل خود ذخیره میکند لذا چاقی می تواند یکی از عوامل رشد موهای زائد باشد.

در برخورد با همه موارد موهای ناخواسته (زیبایی، درمانی یا ویژه) ، صرف نظر از مسائل جانبی، یکی از اقدامات اساسی، لیزر موهای زائد مورد نظر است. لذا با توجه به مفاد فوق در ادامه بحث به بررسی انواع روشهای حذف موهای زائد خواهیم پرداخت.

بهترین دستگاه لیزر موهای زائد

تصویر بهترین دستگاه های لیزر موهای زائد

  • لیزر الکساندرایت

بسیاری از مخطبین ما درباره بهترین دستگاه برای لیزر موهای ناخواسته سوال میکنند؟در پاسخ باید گفت که تمام دستگاه هایی که برای حذف موهای زائد بکار برده می شوند قابلیت های خاص خود را دارا می باشند اما در کشورمان استقبال بسیاری از  لیزر الکساندرایت شده است شاید یکی از دلایل این انتخاب کاهش دردی است که به بیمار جهت لیزر وارد می شود.لیزر الکس از برانگیختن کریستال الکساندرایت در کاواک لیزر (محفظه تشدید) حاصل می شود. طول موج آن ۷۵۵ نانومتر و رنگ آن قرمز است و بطور فزاینده ای بوسیله ملانین جذب می شود نتایج بسیاری از مطالعات کلینیکی حاکی از اثرات منحصربفرد و بهتر این لیزر نسبت به لیزرهای دیگر در انجام لیزر موهای زائد خصوصا در ایران می باشد. کمترین درد ناشی از  حذف موهای زائد خود گویای امتیاز ویزه این دستگاه در رفع موهای زائد بدن و در نهایت بهترین دستگاه لیزر موهای زائد است.

آمادگی قبل از لیزر موهای زائد

قبل از شروع لیزر موهای زائد، موارد زیر را حتما بررسی کنید:

     احتمال وجود علل هورمونی، خانوادگی، دارویی و تومورال برای پرمویی.

–     تاریخچه هرپس ساده بخصوص در دور دهان و بویژه در درمانهای صورت.

–     تاریخچه هرپس ناحیه تناسلی در درمانهای نواحی تناسلی و کشاله ران.

–     تاریخچه کلوئید یا اسکار هایپرتروفیک.

–     تاریخچه استفاده بیمار از درمانهای دیگر شامل؛ روش درمان، تناوب آن، آخرین جلسه درمانی و عکس العمل به درمان.

–     مصرف دارو توسط بیمار در ۶ الی۱۲ ماه اخیر، مانند آکوتان.

جهت مطالعه دقیق تر این موضوع می توانید مقاله آمادگی قبل از  لیزر موهای زائد بدن را مطالعه فرمایید.

مراقبتهای بعد از لیزر درمانی

–     درد، قرمزی و ادم احتمالی بعد از عمل را می توان با Ice Pack و نیز تجویز کرمهای ملایم استروئیدی کاهش داد.

–     در صورت آسیبهای اپیدرمال روشهای پیشگیری کننده شامل آنتی بیوتیک یا آنتی ویروس لازم است.

–     اجتناب از آفتاب، خاراندن موضع، آرایش و استفاده از ضد آفتاب

فواصل درمانی لیزر موهای زائد

انجام حذف موهای زائد  با لیزر به حضور ملانین ساقه مو نیاز دارد. بنابراین بدون رویش مجدد موی قابل مشاهده، درمان امکان پذیر نخواهد بود. رویش مجدد مو بستگی به چرخه رشد مو دارد. زمان میانگین ۸-۶ هفته هست.

عوارض وحشتناک لیزر موهای زائد

تصویر عوارض وحشتناک موهای زائد

–     لیزر موهای زائد معمولا دردناک نیست. ولی بیشتر بیماران بعد از درمان تجربه درد کمی دارند که می تواند با بکار بردن کرمهای بی حسی قبل از درمان برطرف شود.

–     قرمزی مختصر در تمام بیماران مورد درمان با آستانه ایده آل، طبیعی است. شدت و دوره آن به رنگ مو، چگالی مو وFluency  درمان دارد. این واکنش معمولاً ۳-۱ روز طول می کشد.

–     آسیب اپیدرمال معمولا نتیجه استفاده از Fluency بالاتر از آستانه است

–     وقوع تب خال مشترک نیست اما ممکن است، بویژه در بیمارانی که سابقه قبلی تب خال دارند، اتفاق بیفتند.

–     ریسک عفونت باکتریایی خیلی پایین هست و احتمال آن بیشتر به دنبال آسیبهای اپیدرمال است.

–     اگر بیمار و  درمان بطور ایده آل انتخاب شوند می توان از تغییرات رنگدانه ای ناپایدار (هیپر و هیپو پیگمانتاسیون) پیشگیری کرد. بروز Dyspigmentation در بیماران با تیپ پوستی تیره و یا در بیمارانی که برنزه کرده اند، دیده شده است. تغییرات رنگدانه ای پایدار، به جز در بیماران با تیپ پوستی تیره، بعید است.

–     احتمال بروز اسکار بعد از درمانهای خیلی تهاجمی یا عفونتهای بعد از عمل جراحی وجود دارد.

–     باید بیماران را از کم رنگتر شدن احتمالی تاتوها و پیگمانها، بعد از عمل، آگاه نمود.

هزینه لیزر موهای زائد

در این قسمت جدول هزینه  از بین بردن موهای ناخواسته بدن را بصورت جزء به جزء قرار داده شده است.

نواحیتک جلسه ( تومان)نواحیتک جلسه ( تومان)
لیزر موهای بیکینی کامل۹۵۰۰۰لیزر موهای ساعد دست۱۱۰۰۰۰
لیزر موهای زیر بغل کامل۶۵۰۰۰لیزر موهای ساق پا۱۶۰۰۰۰
لیزر موهای صورت کامل۱۱۰۰۰۰لیزر موهای گودی کمر۷۵۰۰۰
لیزر موهای دست کامل۱۸۰۰۰۰لیزر موهای باسن۱۴۰۰۰۰
لیزر موهای پا کامل۲۹۰۰۰۰لیزر موهای ران پا۱۹۰۰۰۰
لیزر موهای چانه۴۰۰۰۰لیزر موهای شکم۱۵۰۰۰۰
ساق پا+بیکینی+ زیر بغل۲۴۰۰۰۰ساق پا+بیکینی+ساعد+زیر بغل۲۹۰۰۰۰
کل پا+بیکینی+ساعد+زیر بغل۳۵۰۰۰۰کل پا+کل دست+بیکینی+زیر بغل۳۹۰۰۰۰

 

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *